dinsdag 24 mei 2016

ik @O3.nl

woordenschat, woordenschat, woordenschat

Ongemerkt ben je de hele dag met woordenschat bezig. Hoewel we iedere ochtend een strak ritme van woordenschat, rekenen, lezen en spelling hebben, ben je constant met woordenschat bezig. Een tekst heeft weinig betekenis wanneer de kinderen sommige woorden niet begrijpen. Ik gebruik daarom vaak mijn iPhone om afbeeldingen te googelen wanneer ik met een groepje op de gang werk.
Vandaag was ik met een groepje van 4 kinderen uit de methode Estafette aan het lezen. De tekst begon met "waarom de Zwitsers geen goede zeeschepenbouwers en Nederlanders wel goede dijkenbouwers zijn". Ik ben ongeveer 20 minuten bezig geweest om aan de kinderen uit Somalië en Syrië uit te leggen waar Zwitserland ligt, hoe de kust van Nederland eruit ziet, wat een dijk en een bouwer is etc. Daarna begonnen we met het lezen van de tekst waarin veel lange (samengestelde) woorden voorkwamen. Lastig voor ze. De laatste zin van de tekst ging over het maken van ringdijkjes, droogpompen en het ontstaan van een nieuwe provincie. En toen ging de bel.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten